Veliko finale 2019-te godine

Osvrt na prvu polovinu decembra
Deo 1-  grupna izložba 'Šta će biti posle' - Dobračina 4
Deo 2 - grupna izložba 'Fenomen participacije u umetnosti' - Galerija Remont, Maršala Birjuzova 7
Deo 3 - event 'Ghost is other' - Darko Vukić - Dim, Cetinjska 15


Ehxibitions u Beogradu - Veliko finale godine 2019


   Decembar 2019-te je bogat kulturnim dešavanjima od kojih nikako nisam mogla da izdvojim jedan, već sam rešila da Vam predstavim nekoliko izložbi  koje su moji favoriti iz prve polovine ovog meseca.

  Devetog decembra sam posetila otvaranje izložbe 'Šta će biti posle' u organizaciji Heartefact festivala.
  Mladi umetnici, studenti fakulteta likovnih umetnosti pod mentorstvom profesora Mrđana Bajića i profesora Radoša Antonijevića su izložili skulpture, video radove i instalacije koje su nastale kao odgovor na probleme i nejednakost savremenog društva u novom galerijskom prostoru u centru grada- Dobračinoj ulici broj 4. (Slika 1 - Otvaranje izložbe 'Šta će biti posle')



    Slika 1 - Otvaranje izložbe 'Šta će biti posle'

   Probijajući se kroz gužvu ispred izložbenog prostora, kroz stakleni izlog sam primetila umetnicu kako leži u krevetu okružena ličnim predmetima, ogledalom, slikarskim priborom... - zaintrigirano sam požurila unutra.

   Na samom ulazu u galeriju je postavljena aluminijumska skluptura 'Detinjstvo' vajara Bogdana Đukanovića. (Slika 2  'Detinjstvo' Bogdan Đukanović )



   Slika 2  'Detinjstvo' Bogdan Đukanović

   Izvijeni metal deluje nemirno i snažno u isto vreme, dok tajna ove skulpture leži skrivena sa zadnje strane- Kameni blok postavljen na samu ivicu metala drži celu skulpturu i sprečava je od potpunog izvijanja u okolni prostor, stvarajući pritom atmosferu anksioznosti.
    Sa prednje strane sjajni metal je pokriven, matiran fotografijama iz umetnikovog detinjstva.

  Odnos između ručno obrađenog metala i nađenog,  gotovog kamenog bloka  sam razumela kao predstavu uticaja društva na formiranje čoveka i našeg privatnog, nepromenljivog dela ličnosti koji se formira pri rođenju i ranom detinjstvu. (Slika 3 Bogdan Đukanović)



    Slika 3 Bogdan Đukanović 'Detinjstvo'

   Bogdan mi je dozvolio da dodirnem skulpturu i sama se uverim da kameni blok ne dopušta metalu da se izvije ili pomeri.

   Umetnica koju sam videla iz izloga u krevetu se okrenula i počela da koristi telefon. Prilazeći joj osetila sam se kao da sam u nečijem privatnom ambijentu- ispod kreveta su postavljene čizme, slikarski pribor, ranac i razni lični predmeti. (Slika 4 - Umetnica Katarina Bošković )


                                Slika 4 - Umetnica Katarina Bošković

  Katarinin performans je iskren- ona nije pokušala da se suzdrži od korišćenja telefona niti da sebe postavi u situaciju gde će njena izdržljivost i granice privatnosti biti stavljene na ispit, već se prepustila odmoru.

  Ovakav pristup dobija na značaju kada shvatimo da se Katarina izležava u centru Beograda, ekskluzivnom galerijskom prostoru u okviru kojeg se odvija fesival i grupna izložba.
  Njen performans sam protumačila kao pobunu iz kreveta - fenomen koji opisuje mnoge opozicione pokrete u svetu i kod nas.

  Posle Katarine pažnju mi je privukla instalacija umetnika  Lazara Stojića  - 'Comfort zone'.
  Nežno plava, plišana struktura pod jakim usmerenim svetlom poziva na interakciju. (Slika 5 Lazar Stojić 'Comfort zone')



   Slika 5 Lazar Stojić - Comfort zone

  Prisustvo ovog rada je u prostor galerije unelo atmosferu psihološke ordinacije i odnosa doktor- pacijent, samo što kombinacija sjaja i nežnosti  'garantuju' postizanje cilja koji je za svakog posetioca različit. (Video 1 - Lazar Stojić 'Comfor zone' - interakcija ).



 
         Video 1 - Lazar Stojić 'Comfor zone' - interakcija sa instalacijom

  Kada sam legla na plavi pliš i našla se u unutrašnjosti kutije, osetila sam se zaštićeno i polako sam počela da dlanovima 'mazim' plišani materijal. Umetnik je ostvario 'zonu komfora' u okviru javnog prostora stvarajući privatni ambijent za pojedinca.

  Interesantan i neočekivan momenat ovog rada su mirisi koji su se pojavili u unutrašnjosti plišane strukture- posetilac pre mene je na jastuku ostavio svoj trag u vidu blagog, slatkog mirisa koji se kao 'parazit' uvukao u moju zonu komfora.
  'Comfort zone' između ostalog pokazuje koliko sprečavanje kontakta očima sa drugim ljudima dopušta čoveku da se oseti opušteno i slobodno. (Slika 6 Lazar Stojić - unutrašnjost instalacije)



   Slika 6 Lazar Stojić - unutrašnjost instalacije

   Ostala sam do kraja otvaranja izložbe, iznova obilazeći radove (Slike 7,8)



    Slika 7



        Slika 8 - Rad se bavi egzistencijalnim problemima sa kojima se suočava naša planeta usled prognoza o globalnom zagrevanju i zagađenju životne sredine.
 
        Pred polazak sam se pozdravila sa umetnicima, čestitala im na uspešnoj izložbi i zabeležila svoje prisustvo na ovom uzbudljivom otvaranju. (Slika 9)



              Slika 9




    Deo 2 - Fenomen Participacije u umetnosti- Galerija Remont, Autor- Kristina Sedlarević



   Šestog decembra sam prisustvovala otvaranju autorske izložbe Kristine Sedlarević u galeriji Remont. (Maršala Birjuzova 7)
  Grupna izložba je nastala kao produkt radionice Izložbotvornica na kojoj je mlada istoričarka umetnosti Kristina učestvovala nakon čega je dobila priliku da svoj koncept predstavi u Remont-u.

  Umetnici su različitim medijumima i pristupima odgovorili na temu participacije, koju sam nakon obilaska izložbe shvatila kao odnos/interakciju pojedinca sa društvom i događajima u neposrednom ili udaljenom okruženju.  (Slika 8 . Atmosfera sa otvaranja autorske izložbe Kristine Sedlarević u galeriji Remont)



    Slika 8 ., Atmosfera sa otvaranja autorske izložbe Kristine Sedlarević u galeriji Remont

 Ovaj događaj su posetili mnogi aktuelni mladi umetnici i teoretičari poput Clementa Bedela, Darka Vukića, Dušana Savića, Saše Jeremić i mnoštvo posetilaca koji su se uz dobru atmosferu u Remontu zadržali do kasnih večernjih sati.

  U centralnom prostoru galerije je smešten dušek sa laticama postavljenim u obliku srca koje asociraju na prikaz romatnike u filmovima ili savršenu scenu kreveta na medenom mesecu. (Slika 9 Latice Andree Dramićanin)


   Slika 9

Autorka izložbe Kristina je napomenula da je ovaj rad namenjen za interakciju i da posetioci slobodno mogu da legnu na dušek i koriste latice kao rekvizit za igru i zabavu. (Video 2 - interakcija sa radom Andree Dramićanin)



         Video 2 - interakcija sa radom Andree Dramićanin

  Dok bacamo latice oko sebe i uz osmeh gledamo kako usporeno padaju na pod, neizbežno nam se u mislima pojavljuje asocijacija na nežnost i ženstvenost koja je u savremenom svetu rastrgnuta između želje za uspehom i porodicom, ili nedostižnim standardima lepote i realističnog izgleda žena iz našeg okruženja.

 Kako je veče odmicalo, tako su latice počele da obuzimaju galerijski prostor kao i prizemlje i okruženje galerije- Zakačene na nečiju garderobu ili kosu odnešene su van prostora izložbe i postale deo šireg okruženja nego što je sam galerijski prostor. (Kada sam stigla kući i skinula jaknu, latica koja je bila zakačena na postavu je ispala na pod 🙂 )

  Nagli napredak tehnologije u velikoj meri nalazi svoje mesto kao pokretačka snaga za inspiraciju umetnika-  Kristina Tica je izložila video rad koji ljudski lik u realnom vremenu prevodi u animaciju koju stvara kompjuterski program, dok je umetnica Isidora Pejović Blagojević izložila interaktivnu instalaciju koja meri puls i rezultate predstavlja pomoću svetlećih niti koje sijaju različitim intenzitetom i jačinom u odnosu na brzinu pulsa. (Slika 10- rad Isidore Pejović Blagojević)



    Slika 10- rad Isidore Pejović Blagojević

  Participaciju u umetnosti umetnik Luka Cvetković je predstavio pomoću plakata- segmenta fotografije sa performansa gde su učesnici nosili transparente sa natpisima poput 'OMG, call me, tired, boring..'
  U Lukinom izrazu primećujem humor i duboko promišljeni a u isto vreme šaljivi način izražavanja ideja i beleženja trenutaka.
  Iz iskustva znamo da protestni transparenti služe za deljenje jakih, oštrih stavova ili poziva za pomoć dok nas Luka stavlja u neočekivanu situaciju- Njegovi transparenti koje koristi kao prikaz dela razgovora u klubu ili SMS poruku postaju subverzivna poruka posmatraču političkih dešavanja oko nas. (Sliak 11 - Luka Cvetković)

  

  
    Slika 11 - Luka Cvetković

   Izložbu 'Fenomen participacije u umetnosti' možete posetiti do 24. decembra, svakim radnim danom od 11 do 18 časova.



    Deo 3 - Event Darka Vukića - GHOST IS OTHER u Dim-u  (12.Decembar)



   Darko Vukić je 12-og decembra u umetničkom prostoru u Cetinjskoj - Dim-u  organizovao uzbudljiv događaj -GHOST IS OTHER- koji sam doživela kao kombinaciju performansa i vizuelnog eksperimenta . 
  Ovaj događaj se izdvaja po izuzetnoj inovativnosti predstavljanja video rada kao i interakciji publike sa umetnikom. (Slika 12 Darko Vukić - Ghost is other)




    Slika 12 Darko Vukić - Ghost is other

   Dim je bio zamračen i dok sam polako silazila niz stepenice pažnju mi je privukao reflektor plavičaste boje iznad šanka za kojim je stajao umetnik.
  Spustila sam pogled ka dole kako bih se bezbedno spustila u glavni prostor, a kada sam ponovo pogledala ka šanku videla sam da se svetlo pomerilo zajedno sa umetnikom! (Slika 13, 14  Darko Vukić)



  
    Slika 13- Darko Vukić za šankom Dim-a

  


   Slika 14- Darko Vukić za šankom Dim-a. Snop  svetlosti se  'pomerao' zajedno sa umetnikom.

  Umetnik je celo veče bio praćen usmerenim svetlom kao izvođač u predstavi.

  Događaj 'Ghost is other' je privukao veliki broj posetilaca iz sveta umetnosti poput umetnika Miće Stajčića, kustoskinje Xvitamin galerije Ksenije Marinković, istoričarke umetnosti Margite NikolićMarine Marković  (umetnica i kustoskinja Dim-a), umetnice Katarine Jovanović Alfe, i kustosa i istoričara umetnosti  Miću Karića koji je meni i prijateljima napomenuo da ne propustimo da priđemo bliže šanku i pogledamo zadnju stranu jakne umetnika na kojoj je u šarenim bojama bilo ispisano - Lucifer.


  Treperenje fluorescentnog svetla iznad posetilaca se prostiralo kroz skoro ceo prostor Dim-a.
  Svetlo je dopiralo od video rada koji je projektovan na ( kroz ) komad pleksiglasa, koji je zakačen tananim nitima  za plafon pri čemu je providni element delovao kao da lebdi.
 (Slika 15 Video rad Darka Vukića)




    Slika 15 Video rad Darka Vukića


 Osim na pleksiglas, projekcija videa se nastavila i na kružni element enterijera Dim- a koji je iskorišćen kao dodatni rekvizit projekcije. (Slika 16 Ambijent)




   Slika 16 Ambijent
  


    Dešavanja na ovom događaju su mi držala pažnju u tolikoj meri da u momentima nisam znala ka čemu pre da uperim pogled- da li ka uzbudljivom kretanju umetnika praćenim usmerenim svetlom za šankom, ili ka visećem providnom elementu koji je od zelene boje počeo da odašilje toplije tonove roze i narandžaste boje (Video 3)



Video 3 Ghost is Other
--------------------------------------------------------------------------------


  Ukoliko niste posetili događaje iz prve polovine decembra koje sam opisala u ovog blogu, nadam se da sam Vam verno prenela utiske i atmosferu. 
























Comments

Popular Posts